Heathrow Airport annuleert vluchten bij harde wind

De harde wind heeft voor enorme verwarring gezorgd bij vakantiegangers met vluchten van of naar Heathrow Airport.

Heathrow Airport annuleert vluchten bij harde wind featured image

Heathrow Airport heeft meer dan 100 vluchten geannuleerd vanwege hevige windstoten, waardoor reisplannen voor de kerstdagen in de war zijn geschopt. Hevige windstoten hebben het Verenigd Koninkrijk geteisterd en hebben geleid tot zorgen over de veiligheid en ernstige reisproblemen. “Vanwege de harde wind en beperkingen in het luchtruim is vandaag een klein aantal vluchten geannuleerd,” aldus een vertegenwoordiger van Heathrow Airport. “Dit zorgt ervoor dat de overgrote meerderheid van de passagiers nog steeds kan reizen zoals gepland.” “We weten hoe belangrijk reizen in deze tijd van het jaar is en hebben extra collega’s in onze terminals om mensen te ondersteunen tijdens hun reis. We raden passagiers aan om bij hun luchtvaartmaatschappij te informeren naar de laatste informatie over hun vlucht.”

Vluchten op Heathrow aan de grond

Van alle luchtvaartmaatschappijen heeft British Airways het meest te lijden gehad onder de harde wind, waardoor 80 geplande vluchten werden geannuleerd. De weersomstandigheden troffen zowel binnenlandse als internationale routes, waardoor passagiers strandden. Ambtenaren van Heathrow zeiden dat de belangrijkste reden voor de geannuleerde vluchten de windsnelheden tot 132 km/u waren. Het Meteorologisch Bureau heeft ook gele weerwaarschuwingen uitgegeven voor wind en ijs in een groot deel van het land. Als reactie hierop hebben luchtvaartmaatschappijen hun best gedaan om passagiers om te boeken of hun geld terug te geven. De frustraties bleven echter hoog door de aanhoudende vertragingen. Een VisitEngland Christmas Trip Tracker Survey bevestigde dat 8,8 miljoen Britten een binnenlandse vakantie zouden plannen.

Wijdverspreide verstoringen

Reizigers uitten hun frustratie over het gebrek aan onmiddellijke omboekingsmogelijkheden. Velen beschreven lange wachtrijen en beperkte communicatie van luchtvaartmaatschappijen. De scènes benadrukten de uitdagingen van vakantiereizen tijdens extreme weersomstandigheden. Naast Heathrow had het weer ook gevolgen voor andere vervoerswijzen. Veerbootmaatschappijen staakten de diensten tussen Noord-Ierland en Schotland, waardoor passagiers vast kwamen te zitten in de havens. Ondertussen zorgden snelheidsbeperkingen voor vertragingen en annuleringen op belangrijke spoorwegtrajecten. Daarnaast zorgden wegafsluitingen en gevaarlijke rijomstandigheden voor wijdverspreide verstoringen, waardoor vakantieplannen in het hele land in gevaar kwamen. Op zondag annuleerden veerbootmaatschappijen P&O Ferries, NorthLink Ferries, CalMac en DFDS bepaalde reizen. Ondertussen waarschuwde StenaLine passagiers om de status van hun ferry te controleren voordat ze op reis gaan.

Veiligheidsmaatregelen

Autoriteiten hebben benadrukt dat het belangrijk is om prioriteit te geven aan de veiligheid van passagiers tijdens deze uitdagende omstandigheden. Daarnaast drong Heathrow Airport er bij reizigers op aan om hun vluchtstatus te controleren voordat ze naar het vliegveld gaan. Het adviseerde hen ook om alternatieve regelingen te overwegen. De timing van deze verstoringen had niet slechter kunnen zijn. Met Kerstmis slechts enkele dagen voor de deur is de vakantiedrukte al in volle gang. Veel passagiers waren bang dat ze familiefeesten zouden missen of dat ze niet in staat zouden zijn om alternatieve opties te vinden. Deze combinatie van zwaar weer en vakantiepiek heeft een ernstige situatie voor logistieke uitdagingen gecreëerd.

Heathrow adviezen

Heathrow en de betrokken luchtvaartmaatschappijen adviseerden passagiers om hun vlucht online om te boeken of via de officiële kanalen hun geld terug te vragen. Passagiers die over de weg of per trein reizen, worden aangemoedigd om veiligheidsmaatregelen te nemen, zoals het verlagen van de snelheid en het plannen van alternatieve routes. “We bieden gratis vluchtwijzigingen aan voor klanten die geboekt hebben op korteafstandsdiensten die dit weekend niet willen reizen en we zullen zoals altijd omboekings- en terugbetalingsopties aanbieden aan diegenen van wie de reis verstoord is als gevolg van de beperkingen.”

Foto door Tomek Baginski op Unsplash

Verwante artikelen

Nieuwsbrief

logo

UK ETA Office biedt meertalige toegangsinformatie voor het Verenigd Koninkrijk. Het is onafhankelijk en niet verbonden aan de Britse overheid.


Alle rechten voorbehouden. UK ETA KANTOOR 2025©